Együttműködés a Magyar Szabadrepülők Szövetségével - és egy ernyőmentés

Írta: Szabó Lénárd.

A fa tetejére felakadt ernyőA Magyar Barlang Mentőszolgálat látja el a Magyar Szabadrepülők Szövetsége tagjainak biztosítását.

Előfordul, hogy egy félresikerült leszállás következtében az ernyő fennakad egy fára. Ha a pilótának szerencséje van, nem sérül meg a lombok közé csapódáskor. Ha még nagyobb szerencséje van, le is tud mászni az ágak közül. De akkor is hátra van az ágakra fölakadt ernyő sérülésmentes lebogozása.

A BMSZ mindhárom esetben rendelkezésre áll, elvégzi a pilóta leeresztését, szükség esetén a mentőautóba szállítását és az ernyő lementését is.

Az együttműködésünk keretében keresett meg minket egy siklóernyős pilóta, aki a Mátra hegység Pásztó feletti Nyikom starthelyéhez közel „gallyazott fel” egy hatalmas tölgyre. A 10 méteres magasságból sikeresen lekapaszkodott, így ezúttal csak az ernyőt kellett óvatosan lebontanunk a koronából.

Az elmúlt időszakban ez volt a negyedik ilyen jellegű megkeresésünk.

Siklóernyős sporttársainknak balesetmentes repülést kívánunk, de a segítségünkre a továbbiakban is számíthatnak.

 

A rendkívüli hóhelyzetben is segít a BMSZ

Írta: Zentay Péter dr..

Az országban a szélsőséges időjárási helyzet miatt óriási hófúvások alakultak ki számos közútszakaszon, köztük az autópályák és felsőbbrendű utak több szelvényében. A helyzetet nehezítette, hogy számos helyen több kilométeres kocsisor alakult ki, melynek elejét és végét keresztbefordult kamionok és hófúvások zárták le. Az éjszaka az országban több ezer gépjármű vált továbbhaladásra képtelenné, valamint több, mint tízezer ember rekedt a hó fogságában (forrás: katasztrófavédelem).

Dr. Tóth Ferenc dandártábornok, országos polgári védelmi főfelügyelő elrendelte az FKRMSZ (Fővárosi Központi Rendeltetésű Mentőszervezet) mozgósítását és ők kérték fel 2013. március 15-én reggel a Magyar Barlangi Mentőszolgálatot, hogy 3 terepjáróval és 6 fővel jelenjen meg a Polgári Védelem (PV) bázisán. A felkérés célja az M1-es autópályán kialakult helyzet megoldásában való részvétel volt. Az eligazítás szerint az autópálya 65-99 km-es szakaszán kell dolgoznunk, ahol a hó miatt elzárt és az autóikban rekedt embereken kelllet segítenünk, illetve a kialakult helyzet megoldásában, irányításában részt vennünk.

Hófúvással betemetett személyautó Az időjárás a kamionokat sem kímélte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konvojban haladva Tatabányáig az autópálya menetirány szerinti oldalán közlekedtünk, majd a pálya szembejövő oldalán haladtunk tovább, mivel a feltorlódott gépjárművek lehetetlenné tették az északi oldalon a mozgást. A 62-ik kilométertől az Ausztriába vezető oldalon az összes sávban szinte egymás hátában álltak a kamionok. A kezdeti részeken a katasztrófavédelem már elkezdte az utasok elszállítását melegedő helyekre, itt már nem volt sok dolgunk, ezért a legsúlyosabb, a 90. km utáni szakaszra vonultunk fel. Itt a helyzet nagyon súlyos volt, mert az autóban rekedt emberek nagy része már közel egy napja a gépjárművük rabja volt.

Az autópályának csak a bal oldala járható - még...Helyenként a hófúvás a kiásott gépkocsikat is visszatemeti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Erre a részre még semmilyen szervezet nem jutott el. A TEK-el (Terror Elhárítási Központ) és a PV-vel együttműködve kezdtük meg a bajbajutottak segítését. Ennivalót osztottunk az éhező embereknek, majd később üzemanyagot töltöttünk az üres tankkal rendelkező gépjárművekbe, hogy fűteni tudjanak az akadályelhárítás végéig. Minden egyes gépjárműnél érdeklődtünk, hogy nincs-e szükségük orvosi segítségre. Munkánkat különösen megnehezítette a nagy hideg és a viharos erősségű szél, valamint a nagy hóakadályok, melyeken átmászva jutottunk csak el az elzárt járművekhez. Este fél nyolc körül sikerült a pálya déli oldalán, pont azon a helyen, ahol mi is tevékenykedtünk, a hómaróknak felszabadítani az autópálya legnagyobb hóakadályát. Innentől kezdve elindulhatott - igaz, hogy csak lépésben - a forgalom a Budapest felé vezető oldalon. A másik oldalon még teljes volt a dugó. Ekkor terepjáróinkkal autókat vontattunk ki a pálya északi oldaláról az áttört korlátok mentén, a szabad útra, közben lapáttal szabadítottuk ki felakadt és lefagyott autókat. Jóval este nyolc óra után a csapatunkat levezényelték a helyszínről, megérkezett a váltásunk. Elköszöntünk kollégáinktól és viszontagságos úton elindultunk haza.

A munka sötétedés után is folytatódikBarlangi mentőink a megtisztított útpályán

 

 

 

 

 

 

 

A pályán egész nap nagy erőkkel dolgozott mindenki, a rendőrség és a TEK páncélozott szállító harcjárművekkel és nehéz terepjáró tehergépjárművekkel, a magyar honvédség tatai harckocsi zászlóalj harckocsikkal és harckocsimentőkkel, a Katasztrófavédelem melegedőbuszokkal, hókotrókkal és hómarókkal, a többi szervezet terepjárókkal és főként kézi munkával dolgozott.


Fényképeket Kovács Márton és  Zentay Péter készítette.

 

 

Bokatörés a Mátyás-hegyi-barlang Színház-termében

Írta: Adamkó Péter.

Szombaton kora délután riasztást kaptunk a budapesti Mátyás-hegyi-barlangban túrázó egyik barlangászcsoporttól: egy 30 éves fiatal lány a barlang Színház-termében egy lejtőn lecsúszás közben rosszul lépett, és bokasérülést szenvedett. A túravezető a baleset bekövetkezte után azonnal riasztotta a BMSZ-t.

A sérült mellett a barlangi mentők

Kézről kézre adják a hordágyat a mentők

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A riasztástól számított mintegy fél óra alatt barlangi mentőink a helyszínre érkeztek, és megkezdték a sérült vizsgálatát és ellátását. A sérült végtag vákuumsínben való rögzítését követően megkezdődött a speciális barlangi mentő hordágyban a felszínre szállítás. A bejárat alatti létra mellett kötélpályán húztuk fel a hordágyat. Alig háromnegyed óra alatt a sérült a felszínre ért, ahol átadtuk az Országos Mentőszolgálatnak.

Útban a felszín felé

A Mohos-szorító szűkületénél már közel a bejárat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A barlangi mentésben 15 fő vett részt. Az ügyeletes traumatológiáról időközben megtudtuk, hogy a sérült bokáját megműtötték, csavarokkal rögzítették.

Fotók: Adamkó Péter és ifj. Adamkó Péter

 

Beszorult egyetemista mentése a Mátyás-hegyi-barlangból

Írta: Hegedűs András.

2012 december 09.-én délután az Óbudai Egyetem hallgatói (9 fő) két túravezetővel és egy fő segítővel ismeretterjesztő barlangtúrára indultak a Pálvölgyi-barlangrendszer Mátyás-hegyi-barlang részébe. A túra az egyetem évek óta rendszeresen megtartott, egyetemi pályázattal támogatott, ismeretterjesztő túrák e félévi befejező túrája volt. A túra vége felé négyen a „Micimackó” –tól, rövidített útvonalon hagyták el a barlangot, míg a további 5 fő + túravezető a  „Nagykör”-ön folytatta a túrát. Az egyik túrázó (S. Andor, 24 éves) a „Vinkli”-nél való átmászás során, a szűkület kijáratánál szerencsétlenül lecsúszott a szűkület középső részébe és megszorult.

Viszonylag rövid kb. 15 perces próbálkozás után, a túrázó testi és mentális állapotát figyelembe véve, és egészsége megőrzése érdekében a túravezető a Magyar Barlangi Mentőszolgálat segítségét kérte. A barlangi mentők gyors riasztást követően mintegy fél óra alatt nagyerőkkel a helyszínre érkeztek, és rövid időn belül a túrázót sikeresen kimentették a szűkületből, sérülésmentesen. A túrázó a barlangból saját lábán távozott, kísérők segítségével.
 
2012vinkli1
 
Ilyen esetekben a riasztáskor csak bízhatunk benne, hogy könnyedén megoldható a helyzet, volt már rá példa, hogy hosszú idő alatt, eszközös segítséggel sikerült csak a beszorult bajbajutottat kimenteni. Emiatt a Budapesten tartózkodó barlangi mentők, és a III ker. hivatásos tűzoltóparancsnokság egy gépjárműfecskendője pneumatikus emelőpárnákkal vonult a helyszínre - szerencsére nem volt szükség eszközös beavatkozásra.
 
A mentésben részt vettek a BMSZ és a Bakonyi Barlangi Mentőszolgálat barlangi mentői, valamint a Katasztrófavédelem egy tűzoltó gépjárműfecskendőjének legénysége.
 
 

Támogatóink